Monday, June 15, 2009

Havglimt

Det er ikke til at se det - men jeg ved, at havet på billedet, er Kattegat. Mellem den fredelige mark med fårene og havet ligger en by med ca. 25.000 indbyggere - Frederikshavn. Fårene græsser ved Fladbjerg kirkegård og Flade kirke. Brønderslevvejen ligger lige ved siden af. Og her knejser det ikke særligt kønne Cloostårn, hvorfra man har en forrygende udsigt over det nordligste Jylland. Når jeg, langt væk hjemmefra - i Spanien eller USA fx - skal forklare mennesker, der ikke begriber, hvor det er, jeg kommer fra, ender jeg nogen gange med at spørge: "Ved du hvor Tyskland ligger?" Det gør de som regel - i hvert fald tør de ikke indrømme, hvis de ikke ved det. "OK - på toppen af Tyskland ligger en lille halvø, og helt oppe på spidsen, der bor jeg!"
Efter sammenlægning af 3 kommuner er vi nu i den gamle Frederikshavn kommune sammen med Skagen og Sæby i det nogen kalder "Gaza-striben". Lang er den i hvert fald. Står man her på bakken ved Flade kirke og kigger meget intenst og i godt vejr, kan man i det fjerne skimte land. Det er Læsø; landets mindste kommune. De vil ikke være samme med os andre. Det er egentlig i orden med mig - bare de ikke melder sig ud af Danmark eller flytter deres dejlige ø. Grunden til at jeg af og til befinder mig på bakken her er, at jeg er på vej ud til Susanne for at få kaffe, snak og styr på tilværelsen
Posted by Picasa

2 comments:

Anne Thompson said...

... og den slags ture er slet ikke af vejen!

Tro Håb og Kærlighed said...

nej - de er en del af den :-)