Saturday, May 2, 2009

Luther og Qvindfolket

Dagens Café Qvindfolk bød på dejlig mad i rigelige mængder. Der var fine portions-anretninger med müsli, frugt og græsk yogurt, hjemmebagte bagels med laks og æg bagt i forme beklædt med skinke, dejligt brød, ost og frugt.
Vores gæst var sognepræst Ulla Horsholt fra Tjele. Hun fortalte om Martin Luther, men også om sin egen vej som kristen og præst. Meget fint. Et Luther-citat at tage med sig: "Gud har vi i ryggen og ikke på nakken!" I opgøret med gerningsretfærdigheden sagde Ulla om pilgrimsvandring og retræte: "Vi skal gøre det for glædens skyld og ikke for en sikkerheds skyld!"
Og så blev vi opfordret til at tage luthersk teologi som seminaristen, der til eksamen i kristendom ikke gjorde det for godt. For at hjælpe hende fra at falde helt igennem foreslog sensor, at hun skulle lægge en pædagogisk vinkel og forsøge at forklare Luther, så børn kunne forstå, hvortil hun sagde: "Det er ligesom, hvis I havde sagt, da jeg kom ind til eksamen, at jeg allerede har fået 13, og derefter bedt mig vise, hvad jeg kan."
Vores egen kirkefar John Wesley fortæller i sin dagbog meget udførligt om den afgørende dag i sit liv, 24. maj 1738: "Om aftenen gik jeg meget modvilligt til et møde i Aldersgate Street, hvor én læste Luthers fortale til Romerbrevet. Omkring et kvarter i ni, mens han beskrev den forvandling, som Gud virker i hjertet ved troen på Kristus, følte jeg mit hjerte så forunderligt varmt. Jeg følte, jeg stolede på Kristus, på Kristus alene til min frelse, og jeg fik givet en vished, at han havde taget mine synder bort, ja netop mine, og havde frelst mig fra syndens og dødens lov."
Posted by Picasa

No comments: