Monday, May 11, 2009

Jerusalemskirken i København

Så er der sket lidt igen. I Bededagsferien holdt Metodistkirken og vores Børne- og Ungdomsforbund konference i København. Storebededags aften skal man jo gå aftentur på volden, og fra Kastellets vold er dette billede taget af Jerusalemskirkens smukke tårn.




Det var første konference for vores nye biskop, og blandt hans opgaver var at tage en ung præst ind i kirken. Her svarer Duncan Thompson på spørgsmålene i Den Historiske Prøve - spørgsmål, som alle metodistpræster har skullet besvare. 3 af dem lyder: "Stræber du efter fuldkommenhed? - Forventer du at blive fuldkommen i kærlighed i dette liv? Stræber du alvorligt efter det?" Det burde alle kristne svare ja til - men metodistpræster skal.



Forhandlingerne gik smidigt - her er det min kære mand, der assisterer. Valgene blev gennemført meget flot og uden tidsspild.
Ud over Duncan, der ved søndagens gudstjeneste blev ordineret, modtog vi to nye præster og sagde god for at 3 teologistuderende er "kandidater til tjenesten", som det hedder.

Jerusalemskirken var min farfar og farmors kirke. Min far er døbt der, og familien har været aktive i menigheden for nu snart mange år siden. Øverst på kirken er ikke kun et kors - men liljer. Liljerne går igen i udsmykningen i kirkerummet, der nu skal renoveres. Liljerne er tegnet på opstandelsen. Det er i Den Opstandne Herres navn, vi lever, samles og går ud. Heldigvis blev jeg ved gudstjenesten i går udnævnt til at være præst i Strandby det kommende år. Det var så for 22.gang.








1 comment:

David Kvebæk said...

Gratulerer Charlotte med din 22. ansettelse i Strandby Metodistkirke. Ser ellers av din blogg at vår nye biskop
alt er i full sving med å lede Årskonfernser. Med Jørgen som medhjelper er han jo nødt til å lykkes! Jeg husker mine besøk i i den vakre Jerusalemskirken med stor glede. Hilsen David