Sunday, September 8, 2013

2. søndag i region Syd

Læg mærke til de smukke glasmosaikker, der danner kors på væggen.
 Jeg kørte hjemmefra kl. 7.30 med retning mod Hässleholm. Der har Equmeniakyrkan en menighed, som for tide arbejder med 4 temaer: vara - göra - äta - vila. Jeg fik lov at prædike om at gøre, et ord, vi i en "aktivistisk" frikirke, godt kan have det lidt svært med. Men naturligvis skal vi "gør", handle. Det er ikke nok at tænke, tro og mene. Som eksempel nævnte jeg alle de usædvanligt mange bryllupper vi havde haft i Danmark i går i anledning af datoen 7 - 9 - 13 (her i indre by bimlede klokkerne uafbrudt). Men se, i Sverige er de enten ikke overtroiske overhovedet, eller også er det bare det her med 7 - 9 - 13!  Det nytter jo ikke, folk lover hinanden alt muligt ved ægteskabets indgåelse, og så intet gør.
Nå, men svenskerne fattede ikke, hvorfor vi havde haft så mange bryllupper - så den pointe duede ikke!
 Pastor Joakim holdt børnehjørne - og børnene var med under det hele, hyggeligt med deres pludren og leg.
 På et tidspunkt var der plads til "överlåtelse," hvor man kunne gå frem og lægge sit navn på alteret.
 Efter kirkekaffe gik turen mod nord-vest, hvor næste gudstjeneste var i Ängelholm i Rönnekyrkan. Det er en fin funkis-bygning, som er sat i stand og holdt i smukke farver.
 Der var dækket til fest, for menighedens nye præst, som er helt ung i kraven Anna Lähnn, skulle indsættes. Og det er så en dejlig del af mit nye arbejde! Anna blev ordineret ved den samme gudstjeneste i Karlstad, som jeg blev indviet til tjenesten som regional kirkeleder.
 Der var fin sang og musik, og vi fejrede nadver med menigheden og mange gæster fra nabo-menigheder fra Equmeniakyrkan og andre kirkesamfund.
Anne prædikede over dagens tekst, hvor Jesus taler om at bære på samme åg, som han. Så bliver alle byrder lettere. Og hun havde lånt et åg af et af menighedens medlemmer.
Anna og hendes mand Frederik.
Her hjemme havde husbond gudstjeneste i Jerusalemskirken. Efter kirke-frokost havde han "åbent hus" for dem, som ville se, hvordan vi har fået os indrettet.
15 timer er gået siden arbejds-dagen begyndte. Nu er det godt med en kop the.

6 comments:

Lene said...

Det er nogle lange arbejdsdage du holder dig, jeg håber at du senere hen kan få mere almindelige arbejdsdage. God mandag til dig, mon du har fri i dag?

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - i dag er jeg hjemme. Det vil blive sådan ind imellem. Jeg tror, det bliver en fin rytme for mig. Denne uge har jeg en meget lang fredag i Stockholm med intensivt arbejde og noge både lørdag og søndag - men der er andre uger, hvor, jeg kan tage med Jørgen til Göteborg og Strandby.

Madame said...

Det er lange arbejdsdage, du har, men fyldt med mange spændende oplevelser.

Bente said...

Der er godt nok tryk på, især om morgenen. Det virker til at du nyder det. knus

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det er spændende altsammen!

Tro Håb og Kærlighed said...

Bente . det er nødvendigt at begynde tidligt, bare jeg har god tid om morgenen, gør det ikke så meget, at jeg skal tidligt op. Stress duer ikke fra morgenstunden:-)