Monday, November 12, 2012

James Bond, Dronning Ester, Morten bisp og andre gode folk


Dronning Ester gøres klar til mødet med kong Ahasverus
 Hurtig opdatering: I dag har jeg bla. holdt Bibel-time - fortalt Bibelhistorie om dronning Ester - en ung jødisk pige, der blev dronning hos kong Ahasverus i Susa. Pga mod, tro og uselviskhed redde hun sin folk fra udslettelse, hvilket man altsammen kan læse om i Esters bog i Det Gamle Testamente. En fantastisk historie, der danner baggrund for jødernes "Purims-fest", der minder om vores fastelavns-fejring med udklædning og slik.
I går, søndag var der gudstjeneste, og det lyder vel som en gentagelse, når jeg skriver, at det var en dejlig sådan - men det var det! Eftermiddagen gik i meget hyggeligt selskab, da svigerinde Alice holdt sin fødselsdag med stor-familien, der indeholder mennesker fra 86år til 3 måneder.
Lørdagaften så jeg "Skyfall" - den nye James Bond, med mand og sønner. Uha, som det var en god film - over to timer, og ikke et minut for lang!
Og fredag - dagen før Mortens aften - spiste den lille familie andesteg - fordi det var den dag, det kunne lade sig gøre. Egentlig skulle det jo være en gås, til minde om gæssene, der skræppede op og afslørede Martin af Tour's gemmested i deres indhegning, så han blev fundet og valgt til biskop, meget mod sin vilje. Mange år senere blev Martin Luther født på denne dato og opkaldt efter dagen helgen - Martin/Morten!
Ja, det var hvad, jeg havde valgt at bringe af mit liv i uddrag de seneste dage!

9 comments:

Madame said...

Sikke dejlige oplevelser du har haft i de seneste dag, Charlotte. Nu giver du mig lyst til at se Skyfall - tak for anbefalingen!

Lene said...

Og du nåede jo en masse, som tidligere sagt, du er god til at der sker noget. Og NU skal jeg finde tid til den film, for gemalen og jeg har ikke fælles filmsmag, men James Bond kan vi begge lide :-)

Tro Håb og Kærlighed said...
This comment has been removed by the author.
Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - den film har det hele!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - du vil ikke fortryde! Og radioen - den gode gamle spiller en central rolle et sted i handlingen - eller to faktisk!

Tro Håb og Kærlighed said...

Jeg har været nødt til at lave kommentarfeltet om igen - der kom en masse spam, som jeg skulle slette.

Marianne said...

Esthers Bog er helt fantastisk - en af mine yndlings :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Marianne - ja, den er fantastisk!

Madame said...

Der er noget galt med kommentarfunktionen på dit nye indlæg, så jeg skriver her i stedet for.

Nu må vi gerne begynde at jule lidt :-) Sikke en yndig kagedåse!
Du får en travl juledag, men det må være en varm og dejlig oplevelse at have tjeneste i julen.