Friday, June 25, 2010

K for KRISTUSKRANS

Bogstav K i alfabet-legen står for min kære KRISTUSKRANS. Jeg har den om håndledet hele tiden - til hverdag og fest. Om natten ligger den på natbordet på toppen af bogstakken. Det er den svenske biskop Martin Lönnebo, der har udformet Kristuskransen, og den er tænkt som en hjælp til bøn i lighed med fx. Rosenkransen, som den romersk katolske kirke bruger. Der findes mennesker, som kan koncentrere sig i bøn, men det er min erfaring, at mange er glade for den hjælp, som KRISTUSKRANSEN giver.
Lönnebo har skrevet fine bøger om perlernes forskellige betydning. Erfaringen siger, at jo mere man bruger KRISTUSKRANSEN, jo lettere bringer perlerne én i forbindelse med virkeligheden, de dækker over: Alle de aflange brune er stilhedperler, der bruges til at "vaske tavlen ren".
Guldperlen = Guds-perlen, hvor bønnen lyder: "Du er grænsløs - du nær. Du er lys - og jeg er din". Den lille hvide = Jeg-perlen, Den store hvide = Dåbs- eller den nye begyndelses-perle, Den brune = Ørken-perlen, Den blå = sorgløsheds-perlen, Den første røde = Kærligheden jeg modtager, Den anden røde = Kærligheden jeg giver, De tre så hvide = hemmelighedsperler, hvori jeg lægger mine forbønner, Den sorte = mørkets- og dødens-perle og Den hvide = Opstandelse-perlen.
Jeg har holdt en del retræter over KRISTUSKRANSEN, vi bruger den til børn, unge, voksne og ældre. Det er klart, at ikke alle synes om den. Men mig er den kær!
Posted by Picasa

10 comments:

Maria G said...

Vilket vackert armband! Förstår att du bär det jämt.
Trevlig midsommar!

Henny said...

Og grækerne har noget tilsvarende, som de kalder komboloi. Sjovt nok har mange muslimer også en perle/rosenkransting, som de bruger ved bøn.

Petunia said...

Det kjennes trygt og godt ut å bære det armbåndet. Det blir jo som en kjær følgesvenn.

Madame said...

Den er da det dejligste symbol - jeg kan godt forstå, du har den kær! Og smuk er den tilmed.

Lene said...

Min ligger på mit bord, og den er min vej til at genfinde stilheden :-)
Jeg bruger jo ikke smykker i hverdagen, så derfor føles det ikke naturligt at have den på.

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - jeg er meget glad for min Kristuskrans.-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - bedekranse findes i mange udgaver - en græsk kan være af en flettet uldsnor!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - ja, efterhånden føles det helt forkert, hvis jeg en enkelt gang har glemt det!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - ja, det er smukt - og guldperlen er en gave fra et jubilæum. Kransen er købt med en Gud-perle af messing tror jeg, det var.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - den ligger nemlig fint på et bord eller i en lomme, og beskrivelsen af, at det er en genvej til stilheden er god:-)