Friday, March 12, 2010

Y for YDMYG

"Den, der ydmyger sig selv og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget" - sådan siger Jesus ifølge Matthæus 18: 4. Ordet ydmyg har for mange en ubehagelig klang - det smager af undertrykkelse og udnyttelse og strider imod idealerne om at være stærk, selvstændig og ovenpå. Men egentlig har ordet rod i "myg", som blød og smidig - til at forme. Som leret i pottemagerens hånd, et billede på mennesket, der lader sig forme af Gud beskrevet af profeten Jeremias beskriver det. Myg og blød bliver jorden, når den pløjes og klargøres til såning. Men det bløde og myge er også beskrivelsen af forårsblomsterne, der baner sig vej gennem den frosne jordskorpe. Netop i dag fandt jeg de første vintergækker under en busk i haven. Sneen ligger stadig som en tung dyne over haven, men i kanterne titter små strimler af græs frem - og altså også de ydmyge og undseelige vintergækker. Skulle 10 små vintergækker kunne ændre noget?
Ja, for erfaringen siger mig, at de er begyndelsen på noget langt større!
Posted by Picasa

15 comments:

Maria G said...

Detta var ett fint inlägg med fina bilder!
Trevlig helg!

TorAa said...

Jo, ydmyk skal man være;
men det skal ikke forstås som å la seg ydmyke - ikke sant?

David Kvebæk said...

Ydmyk er også for meg et vakkert begrep. Vi bruker gjerne bjørk som bøyer seg mrd toppen til jorden når snøen tynger den ned. Men når våren kommer og snøen smelter reisr den seg opp igjen for snart å vifte sin krone som er full av grønne små.
Takk for "Y" og for bilde av de skjønne snøklokker. Å, hvor jeg lengter etter alle de ydmyke vårvennene våre.

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - tak, også til dig!
TorAa - nej man skal nemlig ikke lade sig ydmyge - eller for den sags skyld, ydmyge nogen.
David - ja, træerne må også bøje sig for ikke at knække og gå til. Åh, ja vi længes efter vår!

Madame said...

Sikke en dejlig måde at beskrive ordet ydmyg på - jeg kan sagtens følge din tankegang og mærker straks, hvad du mener.
Og nu er de ydmyge små planter også ved at komme op af jorden her hos os :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - dejligt, at tankerne om ydmyghed vinder genklang! Glædeligt forår til dig:-)

Petunia said...

Du har alltid slike fine innlegg med mye tanker rundt!! Tusen takk Charlotte!

Du har helt rett i at det er billedhuggeren Gerhard Hennig som har laget statuen jeg har bilde av, men her i byen kjenner vi den bare som "dansk pige" og ikke som Ingeborg:)

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - hun er sød, din danske pige. Tak for kommentaren:-) Det er en sjov bogstavleg, som jeg glæder mig over at være med i.

Elisabeth Augusta said...

Naturkrefter, vær og årstider må vi bare ydmykt bøye oss for. Etter den snørike vinteren vi har hatt her, kommer underet i de små spirene til å være større enn noen gang. Jeg gleder meg.

Henny said...

Nu er der også himmelvid forskel på at være ydmyg, eller at ydmyge sig selv, og så at blive ydmyget af andre. Det er nok årsagen, hvis ordet har fået en klang, som nogen ikke bryder sig om.

Lene said...

En tekst som siger så meget, og dit smukke lys passer sammen med vintergækkerne :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Elisabeth Augusta - ja, foråret kommer nok mere ventet i år, en så mange andre år:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - det tror jeg du har ret i.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - tak, lyset har min søster sendt mig fra en retræte, hun var på!

Louise Aaen said...

jeg citerede dig i min prædiken over fil.2.6-11 - den fantastiske lovsang om Kristus, der af kærlighed blev menneske som os - mens vi venter på påskeliljerne kan vi glæde os over vintergækkerne