Thursday, January 7, 2010

P for PRÆSTEKJOLE

P står i mit alfabet for Præstekjole. Jeg har fundet nogen af mine egne billeder frem, så I kan se, hvordan mit arbejdstøj ser ud. Dvs det meste af tiden går jeg jo ikke rundt i "den blå", men ved de fleste gudstjenester gør jeg. Metodistpræster havde oprindelig sort ordensdragt efter 1700'tallets engelske mode, da vores kirke stammer derfra. På samme måde har de danske lutherske præster deres kjoler efter tiden, da Martin Luther levede - i det 16. århundrede. For en del år siden besluttede vi i Danmark, at vi ville have nye præstekjoler. Vi var glade for at have en egentlig ordensdragt - der er jo andre fri-kirker, som ikke har det, men vi vil gerne. Efter mange overvejelser besluttede vi os for, at den skal være blå - himmelens farve! Som helt ung var jeg ikke overbevist om, at præstekjolen var en god ting. Men jeg oplevede fx. ved begravelser, at kjolen gav tryghed og signalerede, at jeg stod bag kisten, ikke fordi jeg som menneske troede, det var noget jeg kunne, men fordi der skulle være en præst, og at det var mig, var jeg fortrolig med. På billedet står jeg mellem min mand og min søster. Birgitte er præst i USA, hvor de har andre præstekjoler. Hun har også en hvid. På det nederste billede optræder jeg i den grad i lånte fjer. Billedet er fra en gudstjeneste i Skara domkyrka i forbindelse med en pilgrimsvandring. Vi var tre danske præster, som blev indbudt til at medvirke iklædt hvide albaer.
Posted by Picasa

27 comments:

Maria said...

Vackra arbetskläder, och blått är en fin färg.
Trevlig helg!

Anonymous said...

Prestekjolene deres er virkelig flotte.Hvor msnge forskjellige prestekjoler finnes? Er det variasjon fra land til land,eller er det etter hvilken kirke en tilhører?

Madame said...

Det er dejligt at se dig i dit arbejdstøj, Charlotte - den blå præstekjole er utrolig smuk.

Et fint indlæg til P som passer så flot til dig.

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria - tak, ja jeg synes også det er en fin farve:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

qehenne - det er forskelligt fra kirke til kirke. Der findes meget forskelligt "præstetøj" og mange forskellige forklaringer på, hvorfor det lige netop skal sådan, præsterne skal se ud:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Tak - det glæder mig, at du synes om vores præstekjoler!

Tro Håb og Kærlighed said...

Sommertid - tak - ja blå er en smuk farve!

Lene said...

Jeg kan også godt lide jeres blå præstekjole, og man kan vel sige som et argument for præstekjolen, at den får ikke menigheden til at falde i staver over præstens valg af tøj den søndag ;-)
Jeg nyder også i folkekirken, når præsten får festkjolerne på, der er så mange smukke, jeg kan desværre ikke kirkefarverne og ved derfor heller ikke, hvornår de kommer frem.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det er helt rigtigt. Særligt som kvinde - mænd er altid rigtigt påklædt i jakkesæt, hvorimod min kjolelængde fx let kunne være et samtaleemne ved kirkekaffen.
Jeg holder også af kirkeårets farver, som vi desværre ikke går så meget op i, i den danske Metodistkirke, men i vores tradition, som vist er nogenlunde som Folkekirkens bruges farverne sådan: Advent er lilla, julen er hvid, Faste er lilla, Påske er hvid, Pinse er rød og Trinitatis er grøn. Rødt bruges også til fester som ordination og bryllup.

Anonymous said...

Så flotte prestekjoler dere har, og tusen takk for alt jeg lærte her nå. :)

Tania said...

Så spennende og flott!:-)
Ønsker deg en fin helg!

Petunia said...

Dere har noen vakre arbeidsklær da! Men de må da være vanskelig å holde rene!! Ikke det at dere skitner dere til så mye i jobben da, men litt flekker og slik blir det jo alltid. Disse må sikert sendes til rens og går neppe inn i vaskemaskinen hjemme. Og det må være en dags arbeid å stryke dem!!!

Unknown said...

Spennened lesning dette. Så mye man ikke vet og egentlig kanskje ikke har tenkt på i det hele tatt.

Tro Håb og Kærlighed said...

fotoboksen - ja, det er spændende at besøge hinanden og lære nyt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Spiderdama - tak:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - jeg er glad for, at vi ikke har de hvide albaer, som jeg lånte i Sverige - dert kunne aldrig fungere for mig. De blå præstekjoler er meget praktiske - de renses engang i mellem - faktisk er de hvide stolaer - båndene af silke vi har over skulderen mest sarte.

Tro Håb og Kærlighed said...

TurboLotte - ja, sådan er det nok
:-) Men man bliver oplyst af at blogge.

Elisabeth Augusta said...

Jeg kan huske en begravelse jeg var i. Det var et forferdelig vær og vi vasset i gjørme til knes. Da kisten skulle senkes ned hadde noe hengt seg opp i mekanismen, og presten ned på knær og albuer for å ordne. Kan du tenke deg hvordan han så ut da han reiste seg opp? Akkurat da tror jeg det hadde vært greit med et litt annet arbeidsantrekk ;-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Elisabeth Augusta - jo, men så galt går det sjældent. Faktisk er den blå præstekjole ganske praktisk. Til begravelser har jeg ofte varmt tøj under, hvis vi skal på kirkegården.

Vilt og vakkert said...

Heisann!
Ikke alle slike vakre arbeidsklær.
Det ligger mye kulturhistorie i disse plaggene.
Godt dere slipper å bære dem til enhver tid på jobb. Det er for upraktisk nå om dagen.
Desto hyggligere å bære dem i tjenesten.

Tro Håb og Kærlighed said...

Vilt og vakkert. Hvis jeg har brug for at være officiel uden at have præstekjole på, så er det muligt at bruge skjorten med rundkraven. Det fungerer fint fx. på plejehjemmet.

Living next to me said...

det var vakre prestekjoler , og en flott prest da. Når en ikke er kirkegjenger så møter en stort sett prester o begravelser og dåp . Jeg antar at det er en del av jobben. Jeg vet ikke om du kommer hjem med budskap til folk , det må være tøff jobb. GOD søndag til deg. F

Tro Håb og Kærlighed said...

Living next to me - Vores præstekjoler fungerer fint, dejligt, at du også synes om den. Jeg har ikke prøvet at skulle fortælle nogen, at de har mistet - men har naturligvis været til stede både før under og efter dødsfald. Det er ikke let - men dog en naturlig del af livet.

Magnificat said...

Du ser godt ud i hvid præstekjole, mor :)

Tro Håb og Kærlighed said...

Nå det synes du? Tak for det:-)

Eli Kristin Magnussen said...

Klart du måtte ha prestekjoler under P :D Flotte "arbeidsklær" dere har. Her hos oss er de hvite med flott tilbehør. Tror ikke jeg har sett noen andre som har blå prestekjoler heller faktisk. Dere er noen fargeklatter :D

Ha en fin kveld!

Tro Håb og Kærlighed said...

Eli Kristin - nej jeg kender heller ikke andre, der har blå præstekjoler - du kan altid genkende dem - de lyser op til de store økumeniske gudstjenester!