Monday, January 27, 2014

Weekend med konference i Ecuador - anderledes og dog det samme!

Jeg har desværre glemt ledningen, som bruges til at lægge billederne ind fra telefonen! Øv - jeg har masser af ledninger og opladere og omfordelnings-stik-dåse, eller hvad det nu hedder (tak, Ole!) med. Men den lille stump til at lægge billeder ind? Nej.
Jeg sender billeder til mig selv fra telefonen, men det tager sin tid.
Netop nu sidder jeg i Monte Christi, som ligger ved havet - det helt store, Stillehav! Klokken er snart 21 og det er meget varmt. Har netop læst en mail fra husbond, der skriver, at det er så koldt og blæsende i København, at man ikke kan være ude. Og i Strandby har de haft barnedåb og spejderparade i med sne på gaderne!
Billedet er googlet fra Pacto kirken
Fra fredag til i dag søndag middag har vi været til årskonference i "Eglesia del Pacto Evangelico del Ecuador" - søsterkirke til Missionskyrkan, som nu er en del af Equmeniakyrkan. Svenskerne har arbejdet her i landet i over 40 år, så der er mange venskabsbånd og kontakter - megen historie og mange relationer. Det er spændende at få lov at følge med Anne-Marie og Ragnar som har arbejdet her i mange år og som nu er her i perioder af 3 måneder, for at arbejde med at støtte og hjælpe præsterne i deres arbejde. Desuden har jeg jo været sammen med Ulrika, som er vores kirkes koordinator for arbejdet i Sydamerika. De ved alt - kan ihvertfald svare på alt, jeg gerne vil vide, og fortæller om mennesker, menigheder, om kirken og landet. Arbejdet i et katolsk land har ikke været let. Man har mødt hård modstand og mødes fortsat med uvilje fra den dominerende kirke.
Kirkens årsmøde blev afholdt på en lejrgård, de ejer. Det var på mange måde, helt som alle andre kirke-møder jeg har været med til, og det er efterhånden en del! Alligevel var det meget anderledes. Alle boede vi fx. på sovesale. Af og til forsvandt vandet i bruserne - koldt vand, var det naturligvis, hvilket var skønt i den fugtige varme - og sådan var der flere ting, som mindede mest om spejderlejr. Men bortset fra det, så var det en demokratisk konference med delegater, stemmesedler, dagsorden, rapporter, forslag og problemer med at nå det hele inden for tidsrammen. Møde og gudstjeneste flød lidt mere sammen, end vi er vant til, og navneopråb ved hver session, ligesom offentlig stemmeoptælling tog unødvendig lang tid, efter nordisk standart. Men det var ikke en forsamling, som lod sig køre over. Var de ikke tilfredse med fx. regnskaberne, så blev de ikke godkendt! Valgene forløb uden problemer og kirkens ledere, der gør et fint arbejde, blev genvalgt med stor majoritet. Dermed kan arbejdet med at plante nye menigheder, sætte gang i undervisning og styrke det sociale arbejde fortsætte.
Ved middags tid, søndag sluttede konferencen med nadvergudstjeneste, og forbøn for alle valgte. Stor, stærk oplevelse! - Hele eftermiddagen er vi kørt gennem landet, og er nu ved Stillhavnskysten. Lige nu sidder vi et andet hus, end der, hvor vi bor. Her er der nemlig net-forbindelse! Men vi må heller se at  komme i seng. I morgen venter en ny, spændende dag.

4 comments:

Lene said...

Det er lige før at ledninger og diverse opladere skal have deres egen kuffert :-)Hvordan er det at være i den fugtige varme? Og jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad man spiser til morgenmad f.eks.

Tænk at du sidder ved Stillehavet lige nu, verdenen er lille og dog alligevel så stor. God dag til dig.

Madame said...

Det er meget spændende at læse dine beretninger! Tænk at køre gennem landet og opleve Stillehavskysten. Glæder mig til at læse mere ...

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - jeg har købt en ny rejsetaske til gaver. Og ledninger og grejer - det fylder virkeligt!
Morgenmad kan være varm mad - stegte madbananer, kødstykker og maniok. Eller søndagsudgaven: røræg, ananas og to små brød. Maden er ok, jeg spiser, hvad jeg får - her til aften en specialitet: en slags kold sildesalat med stegte madbananer til:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - der er så mange indtryk - det er svært at holde det hele sammen. Meget spændende dage!