Friday, December 28, 2012

Pludselig er det 4. juledag!


Sådan ser vores juletræ ud. Det er datterbarnet som har pyntet, med ting fra alle årene. Der er rejseminder fra DDR, USA og Irland, der er julebazar-sager og GeorgJensen-design, hjemmelavet pynt, heriblandt røde filthjerter, som min mor har syet. Juletræet er der ikke noget i vejen med. Det var sådan set bare mig! Jeg måtte lægge mig "midt i risalamanden", altså, da jeg var ved at lave den. Datterbarnet tog over og sørgede for det hele! - Heldigvis havde jeg ingen forpligtelser i kirken før julenat og juledag kl. 11. Da familien var godt i gang med kalkunen, stod jeg op og var med til resten. Maden var skøn, og gaverne ligeså. Husbond havde købt smykker i Afrika tidligere på måneden til alle kvinderne i familien. Til mig var der perler, som han har fået trukket smukt og med den fineste lås.


Juledagene er gået med dejlig mad og familiekomsammen  - Juledag hos min svigerinde Alice og hendes familie (det er dem, der har nisser på dugen:-) Og hos os 2. juledag, hvor mellem-sønnen fyldte 27. Familien tæller efterhånden en del ret små børn, så huset var fyldt med hygge og leg. - Jeg gik så i seng med feber, men først da de andre var begyndt at se film.

Juleaften synger vi naturligvis salmer omkring træet, men vi slutter altid med "Højt fra træets grønne top", som vi har på den fineste klokkestreng, broderet af min svigermor. Det er også hende, der har syet vores juletræs-patchworktæppe, og som inviterer hele familien - vi kan blive 22 med alle børnene - til suppe i morgen. Og så fylder hun 83 næste gang. Men hun har naturligvis også bedstefar - han er 86 og har fanget året julesild og lagt dem i lage!

4 comments:

Madame said...

Tillykke med en dejlige julegave - perlerne klæder dig så flot - og jeg håber du er blevet rask igen. Det var synd, du blev syg i julen. Sikke nogle skønne og stemningsfulde billeder fra jeres jul! Tillykke også med din søn!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg har det bedre - og kæderne passer præcis i længde.

Lene said...

Håber I fik en god julekomsammen og tillykke med din søn. Hvor er det træls, at du også blev en af de mange, som måtte kombinere julen med sygdom. God bedring :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Vi har meget hyggelige juledage - og forkølelsen får ikke lov at bestemme!