Sunday, July 25, 2010

Vadstena

En tur til Vadstena er næsten obligatorisk, når vi er på ferie på Framnäs. Det er en ganske særlig by, præget af Den Hellige Birgitta (1303 - 1373) Hun var adelig, men ville fra lille pige være nonne. I stedet blev hun gift, som hendes far ville. Heldigvis var det en god og from mand hun levede sammen med. De fik 8 børn, men de rejste også på pilgrimsrejser - hun har været i Jerusalem, Rom og Santiago de Compostella. Da hendes mand døde begyndte hendes liv som nonne. Hun blev ordens stifter og birgitta-søstrene er den dag i dag en levende og aktiv orden. I Danmark har vi haft birgittinere i Mariager og i Maribo, hvor de nu er vendt tilbage. Birgitta modtog visioner fra Gud. De blev nedskrevet og sendt til konger og paver. På den måde fik Birgitta stor indflydelse på sin samtid, som både pilgrim, politiker og profet. Hun modtog ligeledes åbenbaring om bygning af Klosterkirken i Vadstena, og selvom hun levede mange år i Rom, så blev den store, smukke kirke i Vadstena til virkelighed. Birgitta oplevede ikke selv at se den færdig, men hendes døde krop blev båret til Vadstena og hendes rester ligger i en kiste i kirken, der også kaldes "Den Blå". Isabella tænder lys i Maria-stagen.
Et ikon-kors med en Kristus-krans var ny for mig. Faktisk købte jeg min første Kristus-krans i netop denne kirke. Denne gang købte jeg en bog af Martin Lönnebo om "de 12 nøgler" - udgivet i anledning af hans 80 års fødselsdag. I øvrigt udtales byens navn med stumt d - har jeg lært af en lokal på et af de efter hånden mange besøg.

1 comment:

Madame said...

Dejligt indlæg - og det er nyt for mig at Vadstena skal udtales med stumt D. Hvor er kirken dog smuk! Jeg har også besøgt den engang, hvor jeg var på camping med mine forældre som ung pige.