Monday, November 9, 2015

Jeg mødte Charlotte - og en hel del andre mennesker!

I dag har jeg haft glæden at møde Charlotte Rørth, journalist på Nordjyske og forfatter til bogen "Jeg mødte Jesus - bekendelser fra en modvilligt troende." Det var en samling for referencegruppen bag tidsskriftet "Levende Vand," som nu desværre ikke udkommer i papirform længere, men som lever på nettet. Grethe Livbjerg er vores nestor og hun er flittigt citeret i Charlottes bog.
Jeg tvivler ikke et øjeblik på hendes møde med Jesus. For frugterne af mødet - ud over de voldsomme fysiske oplevelser - er en insisteren på et uforbeholdent møde fyldt med accept, venlighed og godhed.   Mystiske møder og erfaringer findes gennem hele kirkehistorien, og udenfor. Men her fortæller et ikke troende menneske, der ikke er opvokset i en kristen familie og som ikke har en kristen forståelsesramme om, hvordan hun overrumples af en levende virkelighed, der forandrer alt. Fra første møde og til bogen udkommer går der 7 år, hvor Charlotte har tænkt, læst, studeret, samtalt og søgt at finde forklaringer og ligheder med andres oplevelser. På den måde er det en spændende rejse, og man kan kun beklage, de mennesker som har haft lignende erfaringer uden at have gode hjælpere omkring sig.
I referncegruppen er vi samlet fra hele det kirkelige landskab og mange forskellige kirkesamfund, og vi fik en fin samtale i dag. - Ellers har der været stille på bloggen et stykke tid. Jeg har koncentreret mig om mennesker og møder, som ikke lige kan deles. I weekenden var jeg i Nordjylland, og holdt den nedenfor omtalte retræte. Vi var 13 i alt og havde en god dag i stilhed, bøn og meditation - men gode bøger, malergrej og Bibelen. I Brande holdt de en tilsvarende retræte over de samme tekster.
Søndag var jeg i kirke i Strandby Metodistkirke - dejligt at være tilbage. Jeg nåede på kirkegården med gran til forældregraven og at spise frokost med familien inden turen gik østpå igen.
Charlotte Rørth
Og i dag var det altså Levende Vand!
Grethe Livbjerg

Stor intensitet hos tilhørerne

2 comments:

Lene said...

Sikke spændende dage du har haft, fyldt med forskelligt livgivende indhold

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja, der sker mange gode ting!