Tuesday, September 29, 2015

Septemberdage

 Dagene går lidt i et. Jeg har svært ved at huske den ene dag fra den anden. Der sker mange gode ting, og arbejdet er spændende. En pause i København blev benyttet til besøg på Den Kongelige Porcelænsfabrik, hvor de fejrede fødselsdag for det musselmalede - skønt at skue. Og lidt musselmalet har vi vel alle?
 De havde dækket borde fra forskellige årtier - og viser hvor tidløst mønsteret er.

 Søndag var jeg i Eslöv, hvor Equmeniakyrkan har en menighed, der består af to foreninger med baggrund i forskellige kirkesamfund. Denne søndag havde de fælles gudstjeneste med pinsemenigheden. Vi havde en dejlig gudstjeneste - men jeg fik ikke taget billeder, hvad jeg ellers plejer. I stedet får du et billede af et af de smukke huse fra dengang, Skåne var dansk.
 Natten til mandag burde jeg sove, for jeg skulle tidligt op og med toget. Jeg satte dog telefonen til at ringe, fordi jeg ville se den røde fuldmåne. Jeg vågnede af mig selv og havde ikke behøvet klæde mig på, for vi kunne se det smukke himmellegeme fra et vindue. Det var ikke let at tage gode billeder med telefonen - folk med gode kamera har dokumenteret meget flottere - men for mig var det fascinerende at tænke på, hvad det var, vi var vidner til. Skaberværket er forunderligt. Men som dagens prædiken sagde, så er det Skaberen, som skal æres. Det falder mig let i lyset af den røde fuldmåne.
Nu sidder jeg igen i "mit" tåg. Jeg har netop talt i telefon med min kære søster. I dag er det er 84 år siden, vores mor blev født. Hun døde for 15 år og 2 dage siden. Vi savner hende men glæder os over at leve i opstandelsens lys!

4 comments:

Lene said...

Jeg har intet muselmalet, men derfor kan jeg godt nyde synet af det smukke stel :-) Og de smukke lamper ligner en smuk nattehimmel. God aften til dig

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - javist er det smukke lamper! Og god aften til dig! Jeg arbejder :-) men vi får "Prinssestårta" så det går.

Rasmine said...

Jeg har absolut intet musselmalet. Det har aldrig slået an i vores familie. Faktisk bryder jeg mig heller ikke om det traditionelle musselmalede, men kan vældig godt lide mega-versionen.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - godt så! Jeg troede alle havde et eller andet, men Mega har betydet meget for mønsterets genopståen.