Friday, July 22, 2011

Strandby i meget gamle dage

Bangsbomuseet findes dette billede, som skal vise, hvordan der kan have set ud for ca 800 år siden, her hvor jeg nu bor.
 For næsten 100 år siden fandt man et skib på markerne ved Elling å, en god kilometer herfra. Da skibet blev fundet i 1922 i forbindelse med bygningen af jernbanen til Strandby, kunne man ikke bjerge skibet men måtte vente til 1968.
 Skibet er fra 1163, siger testen af træet, altså tidlig middelalder. Sjovt at tænke på, at her har boet mennesker gennem så mange år. Jeg forstår det godt! Det er et dejligt sted at leve!

6 comments:

Rasmine said...

Der er jo først og fremmest en naturlig havn. Det er nok derfor, man har bosat sig der på stedet tidligt. Men jeg tror dig på dit ord, når du siger, at det er et dejligt sted at leve :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - den nuværende havn blev påbegyndt bygget for lidt over 110 år siden. Før da havde man gennem mange år fisket fra stranden. Men der skal jo nok været en naturlig havn ved åens udløb en gang.
Vores havn er om- og udbygget 12 gange siden den blev anlagt.

Rasmine said...

Det ligner ellers en naturlig havn på det øverste billede, men der var måske ikke dybt nok? Lige meget, nu har jeg efterhånden hørt så meget om Strandby, at jeg sikkert kigger på den en dag, hvor jeg er på de kanter :-)

Madame said...

Det er spændende at kende til historien omkring det sted, hvor man bor. Jeg var selv på vandring i Nordsjællands historie i går, og kirken her i Melby er lige så gammel som skibet på dit billede. Hvor er det dejligt, at I har et museum som Bangsbomuseet!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - museet ligger i en gammel herregård, hvor bl.a. Herman Bang holdt til. Det er bestemt et spændende sted. Omkring gården er der en dyrepark, med et par dyreflokke. Men vi kommer joikke så tæt på, som du gør i din have:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - når, så giv lige et pip, så holder vi blog-træf:-)