Saturday, April 2, 2011

Forsinket til lykke

Da jeg var en del yngre købte jeg Lola Baidels digtsamling "Og søndagsbørn gav lov." Digtet, som har givet navn til denne samling, holder jeg stadig af. I sidste uge fyldte Lola Baidel 60, og i den anledning bringer jeg digtet:

OG SØNDAGSBØRN GAV LOV


Selv om jeg tog
alt hvad jeg ejer
og forærede det bort
ville jeg dog stadig
være i besiddelse af
min kunnen og mine færdigheder
Selv om jeg besluttede mig til
at henleve resten af mit liv
blandt de fattige
i Djakartas slumkvarterer
ville jeg altid være bedre stillet end dem
fordi jeg selv havde valgt det
Og selv om mine venner forsvandt
og min verden sank i grus
i morgen
ville jeg stadig
have et fortrin for andre
i samme situation
fordi jeg indtil nu
har haft et godt liv
Så jeg må opgive
at blive lige så ulykkelig
som de ulykkelige
og i stedet påtage mig
den forpligtelse det er at være en af de heldige

7 comments:

Charlotte Hyldgaard said...

Har også nydt Lola Baidels digte i min ungdom, og dette var et af mine favoritter :-)
Kh Charlotte

Tro Håb og Kærlighed said...

Charlotte Hyldgaard: Det er sjovt, som man kan blive ved at huske gode ord!

Anonymous said...

Det var dejligt at læse Lola Baidel igen, jeg læste hende også meget da jeg var ung :-)

Madame said...

Det er et meget, meget smukt digt, Charlotte - jeg har altid været glad for Lola Baidels digte, men havde helt glemt hende.
Glædelig forårssøndag til dig.

Tro Håb og Kærlighed said...

intetnyt - hun lå i mit baghoved!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Tak og det samme til dig!

Marie said...

Det fik mig lige til at finde mine 2 Lola Baidel bøger med digte frem..Vil nu glæde mig til at læse dem igen.