Friday, February 18, 2011

Hvordan Danmark?

Det er flere år siden venner og bekendte i udlandet begyndte at spørge: "Hvad sker der i Danmark? Hvor blev jere frisind og åbenhed af?" - Hvad skulle jeg svare? "Jeg er ikke en del af det regerende flertal, men må leve med konsekvenserne!"
Lige for tiden går det stærkt med tab af status for vores lille smørhul af et land. FN stiller f.eks. spørgsmål ved behandlingen af statsløse palæstinensere - den internationale bankverden stiller spørgsmål ved vores bankers soliditet sidst efter Amager Bankens krak - og Københavns Universitet trues af en skandale med forsker-svindel, hvori rektor er indblandet! Hvordan gik det så galt? Og hvordan kommer vi tilbage på ret kurs? Det her handler ikke kun om næste folketingsvalg. Det handler i høj grad om tab af moral, anstændighed og ansvar for fællesskabet - og om ære og integritet. Kirker - vågn op! Kristne - tag ansvar!

10 comments:

Anonymous said...

Godt råbt op!
Det er i virkeligheden så trist at moralen nogle steder er helt i skred.

Tro Håb og Kærlighed said...

Ja, jeg synes det er sørgeligt, som vi bærer os ad!

Thomas Risager said...

Der er bestemt anledning til at prædike lidt politisk (ikke at forveksle med partipolitisk).

Madame said...

Ja, det er utroligt sørgeligt - jeg tror, det ville hjælpe lidt med en anden regering.

Tro Håb og Kærlighed said...

Thomas - der er sket et alvorligt skred i vores forståelse af moral, ansvar og fællesskab. Værdier, som i høj grad har med kristendommen at gøre. Måske tror vi ikke, det betyder noget at få det ugentlige dryp forkyndelse - men fraværet slår ud i samfundet! Preach preacher!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - en ny regering vil helt sikkert hjælpe!

Fru Olsen said...

Jeg har været væk fra Danmark i 23 år og kan i den grad se det skred, der er sket. Opfatter i dag Danmark, som et fremmedfjendsk og intolerant lille land.

Desværre tror jeg ikke et regeringsskifte vil give den store forskel -det er holdningsændringer ude i de små hjem, der skal til. Alle skal tage ansvar og gribe i egen barm.

Tro Håb og Kærlighed said...

fru Olsen - jeg tror det bliver endnu tydeligere, når man ser samfundet på afstand. Det er indefra, noget skal ske.

Signe Daugaard Steensen said...

Jeg er fuldstændig enig!! Må jeg ikke i denne forbindelse anbefale "Et Åbent Brev til Danmark fra Sverige" fra politikken - http://politiken.dk/debat/ECE1200053/aabent-brev-til-danmark-fra-sverige/

MEGEt rammende!

Tro Håb og Kærlighed said...

Signe - tak, jeg forsøgte faktisk at lægge et link, men opgav, da jeg ikke kunne får det til at fungere!