Thursday, November 12, 2009

H for HELLIGHED

Ordet "HELLIG" er for mange mennesker et problematisk ord. Men hellige menneske, er "mennesker i pagt med det hellige" (Nudansk Ordbog) Kirken har altid identificeret mennesker, som på en særlig måde netop lever - eller stræber efter at leve - i pagt med Gud. De er forbilleder for os i den måde de tackler livets kriser og problemer. Vi kan tage ved lære af deres liv - men skal naturligvis leve vort eget. Hellige mennesker er til inspiration. Sand hellighed er altid kærlig, idet Gud er Kærlighed. Det er derfor ikke muligt at reflektere Gud, uden at det giver sig udslag i kærlighed og medmenneskelighed.






Billederne er af nulevende og afdøde forbilleder i den kristne tro - Grethe Livbjerg, retræteleder og åndelig "mor" for mange mennesker fra forskellige kirker. Biskop Martin Lönnebo, som skriver og underviser i den kristne tro, og som gennem "Kristus-kransen", hjælper mig og mange andre dybere ind i bønnens verden. Broder Rogert, der oprettede "Taizé", et kloster-lignende fællesskab, der samler mennesker fra hele vereden, og som gennem Taizé-sangene forener kirker og troende. Frans af Asissi, som levede for 800 år siden, men som omfavnede en spedalsk og ville leve som fattig fordi han vidste, at sådan ville Jesus gøre. Frans virkede som vanvittig på mange i sin samtid - men snart fik han mange efterfølgere, og "gråbrødrene", de franciskanske munke reformerede hele den vestlige verden til det bedre. Sådan er sand hellighed - den levende Gud på færde i verden i dag!






23 comments:

Petunia said...

Jeg beundrer mennesker som klarer å være så sterk i sin tro at de holder fast ved den uansett.
Jeg var troende i ungdomstiden så ble jeg famlende og nå er jeg nok mer tvilende.
Flott valg for bokstaven H:)

Tro Håb og Kærlighed said...

Egentlig tror jeg ikke det handler så meget om at være stærk - mere om at være ydmyg! - Tak for din kommentar.

Tania said...

Fint fortalt til hellig og flott innlegg til H!:-)

Anonymous said...

Det er mye ettertanke i det du skriver. Du skriver at sann hellighet er alltid kjærlig. Men hvorfor er det så mye vondt som skjer i verden da???
Ha en riktig god kveld!

Mia said...

Det skal litt til av den ydmykheten for å gjøre det assissi gjorde. At omfamne en spedalsk krevde sikkert mye medmenneskelighet og empati, for å ikke snakke om respekten for enkeltindividet. Beundringsvert!

Lene said...

Charlotte, jeg nyder at læse dine indlæg om tro og de ord, der er en naturlig del af kristendommen.

Ordet hellig bliver ofte sagt som et negativt ord, han er da vist lidt hellig, underforstået kedelig, begrænsende, snævertseende. Og ofte af folk, hvor det at bekende sig som troende synes, at være noget bizart.

Og i din forklaring ser man jo et helt andet menneske, kærlig, åben, omfavnende. En af vore sognepræster underviser dels i kristuskransen, dels holder hun taize aftener, og det er endnu ikke lykkes mig at komme til nogen af delene ;-)

Living next to me said...

Sterkt bilde bokstavlig talt , og sterkt tema . Sårlig i disse engletider. F

Tro Håb og Kærlighed said...

Siderdama - tak:-)
qehenne - efter min mening: fordi der mangler sand hellighed! Der er meget forkvaklet og misforstået "hellighed", der egentlig bare er egoisme og magtmisbrug.
Mia - Ja, Frans overvandt det værste han kunne forestille sig rent menneskeligt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Tak - og Teresa af Avilla - et andet forbillede siger: Tålmodighed opnår alt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Living - Ja, heldigvis er Det Gode stærkest!

Helle K. said...

Jeg er ikke selv "hellig" eller troende, men jeg synes det er et fint indlæg du har skrevet :)

Madame said...

Du åbner mine øjne for nyt om det kristne liv hver dag, Charlotte, mange tak for det!

Tino said...

Et flott innlegg, som leder til ettertanke.

sanne said...

åhh hvor er det god skrevet.. troen på livet, på andre, på sig selv, og på hinanden

Tro Håb og Kærlighed said...

Helle K - spændende, at du synes om indlægget, selvom du har et andet ståsted.
Madame - det glæder mig, at du kan bruge mine skriverier!
Tino - eftertanke er godt!
Sanne - nemlig!

Ellen said...

I våre bryllupsinvitasjoner som jeg holder på å lage nå, har jeg skrevet "men størst av alt er kjærligheten" og for meg er den hellig!

Du skriver fint og du gir gode tilbakemeldinger. Hyggelig!

Ønsker deg en fin helg!

Tro Håb og Kærlighed said...

Ellen - jeg så I tæller ned til bryllup - spændende. Ja Kærlighed er størst af alt!

Anonymous said...

Tvil kan vi alle ha men det underlige er at når vi bliver bange ber vi til Vår Herre:o))

Hilsen Bea - troende nordmann over på vestkysten (Hjørring):o))

HildeS said...

Jeg er ikke troende, og utmeldt av den norske statskirke. Men jeg synes likevel valget ditt for denne bokstaven var bra.

Henny said...

Ja, på den måde er hellig noget andet. Når ungerne råber til hinanden: "Nu skal du ikke være så hellig", så er det nok ikke helt det samme, de mener.

Rimkogeren said...

Tak for dine kommentarer.
Selv om dit ståsted ikke er mit, er det spændende at inspirerende at læse om.

linsky said...

Fint H-innlegg. :-)

TorAa said...

Hellig er noe som er "untouchable", uansett livssyn. Med andre ord er det "hellig" meget inkluderende.
Her vi bor, i en bydel av Oslo er det 31.000 innbyggere fra 170 nasjoner og 32 religioner.
Det synes jeg er hellig og også heldig for fred i verden.