Tuesday, October 21, 2008

"Giv mig hvad du har"

På væggen i vores kontor hænger dette maleri. Vi købte det på Danske Kirkedage i Silkeborg for mange år siden. Det er malet af Poul Johansen. Jeg holder meget af hans farver og komposition. Motivet er de mange mennesker, der lyttede til Jesus så længe og intenst, at de glemte tid og sted og til sidst blev meget sultne. Der er mange fine pointer i historien. En af dem er, at Jesus ikke ignorer vore fysiske behov, men naturligvis vedkender sig, at vi er mennesker af kød og blod, der har brug for mad, søvn og hvile.
Vi er skabt ved Jesus: "Alt er blevet til ved Ham og uden Ham blev intet til af det som er." Sådan skriver Johannes i begyndelsen af sit evangelie. Vi lever ikke kun af brød - og fisk. Men også! - En anden pointe i historien er at Jesus udfordrer disciplene til at tage sig af opgaver, som ikke naturligt er deres. "Giv I dem noget at spise!" siger Han, da disciplene vil sende menneskene væk, så de kan klare deres problemer selv. Han udfordrer dem til at se deres egne beholdninger og ressourcer efter - og at give dem til Ham. Og så sker der ting og sager. Om tilhørerne opdagede, at de var udsat for et under, det melder historien faktisk ikke noget om. Men disciplene, de blev forundrede.
Som min salige mor i spøg sagde: "Tjen Herren. Lønnen er ussel, men frynsegoderne er himmelske!"
Posted by Picasa

4 comments:

Stine Barselsfeber said...

Det er jo en gammel kendt fortælling for en som mig, der er vokset op i sønddagsskolen. Men det er en ny vinkel for mig, du der drager frem. At Jesus udfordrer disciplene til at gøre noget, der normalt ikke er deres opgave.
Interessant - den skal jeg lige gruble lidt over!

Tro Håb og Kærlighed said...

Ja, det er nok en tanke værd.

Uhulen said...

Denne type indlæg du ofte skriver - en relativt kort tekst med en pointe, udfordring.. - de er dejlige, inspirende og lærerige.

Mon man kunne overtale dig til at skrive noget lignende, som jeg kan lægge på metodistkirken.dk, næste gang du får en indskydelse?

Kathrine :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak Kathrine - kan du bruge det, som det er, må du gerne klippe. Eller hvordan havde du tænkt dig?