Wednesday, June 4, 2008

Göteborg i denne uge - bl.a.

Gå ind på:
http://www.goteborgsmotet.se/

og se hvor heldig jeg er. Jørgen og jeg er inviteret som officielle gæster til denne konference. Han skal medvirke ved flere anledninger. Sammen skal vi dele nadver ud ved gudstjenesten torsdag aften - der skal være 30 nadver-stationer. Jo til sammen er vi mange i de tre kirker, baptister, missionsforbundet og metodisterne i Sverige. På denne konference skal de forsøge at beslutte sig for et nærmere formelt samarbejde - eller en egentlig sammenlægning. Allerede da jeg læste i Sverige for 30 år siden, eksisterede der økumeniske menigheder, hvor enten to eller tre af disse kirker var med. Gennem alle årene har der været tænkt, arbejdet og samtalt omkring dette.

Överås, vores teologiske seminarium i Göteborg, som har uddannet præster siden 1924 lukkede i søndags. Her er både min far, min svigerfar, to af mine svogre, Jørgen og jeg selv uddannet. Jørgen har været lærer på skolen i 25 år og rektor en del af tiden. Nu er skolen fusioneret med THS i Stockholm, som i forvejen netop er et samarbejde mellem Missionsforbundet og Baptistkirken.


Det er vemodigt, at vi ikke længere har teologisk skole i Göteborg. Her er uddannet mange dygtige præster. Skolen har bla. været platform for mange frikirkelige kvinder og studerende fra andre dele af verden.
Jeg glæder mig meget til dagene i Göteborg - og til at få Jørgen med hjem - for good!
Kapellet på Överås, hvor vi blev gift, har fået vore eksamensbeviser, og hvorfra Jørgen har sendt mange teologer ud i kirkelivet.

No comments: